Video’s leren en laten maken voor bedrijven

Na meer dan tien jaar in de adviesbranche, werkzaam voor KplusV, Boer & Croon en PA Consulting Group, heeft Wieke van der Heide vorig jaar besloten om het over een andere boeg te gooien en, samen met filmmaker en regisseur Miron Alexander Bilski, Business Film School op te richten. Business Film School geeft trainingen en advies aan professionals die zelf video’s willen maken voor het realiseren van bedrijfsdoelstellingen. Noem het videocommunicatie en video als instrument voor de realisatie van verandering. Vijf vragen aan Van der Heide over haar eigen bedrijf.

Het is bijna twee jaar geleden dat je jouw vaste dienstverband inleverde voor het bestaan als ondernemer. Hoe bevalt het?

Goed. Een eigen bedrijf beginnen brengt veel onzekerheid met zich mee en vraagt om een investering. Voor mij voelde het destijds goed om mijn baan op te zeggen, de stap te wagen en om daarin door te zetten. Het vraagt je om heel scherp te worden over wat je wilt. Voor mij valt in Business Film School nu veel samen. Adviseren vind ik nog altijd het leukste vak dat er bestaat, maar nu kan ik dat doen in een andere vorm en met mensen uit de filmwereld die mij (opnieuw) inspireren en waardoor ik ook weer nieuwe vaardigheden ontwikkel. Praktische vaardigheden, maar ook vooral weer nieuwe manieren van kijken.

Waar kwam het idee voor Business Film School vandaan? En wat doet het bedrijf precies?

Tijdens mijn advieswerk merkte ik dat er een toenemende behoefte bestaat aan visuele communicatie. Iedereen weet inmiddels wel dat een boodschap beter wordt onthouden als deze ondersteund wordt met beeldmateriaal en toch worden medewerkers nog nauwelijks getraind in de ontwikkeling van visualisaties. Dat vinden wij dus een gemiste kans. Zeker gezien de huidige technologie daarin zoveel mogelijk maakt. De mogelijkheden met video zijn niet alleen oneindig, maar ook vooral laagdrempelig als je er eenmaal kennis mee hebt gemaakt.

Voor veel professionals is snel en effectief communiceren core business. Dat maakt het bijna essentieel dat zij voor hun visuele communicatie niet altijd afhankelijk zijn van externe partijen. Tegen deze achtergrond besloot ik om samen met Miron Alexander Bilski, filmmaker en regisseur (en af en toe acteur, zoals laatst in Soof 2, red.) de Business Film School te beginnen. We kennen elkaar uit de buurt, onze zoontjes van 8 en 9 spelen vaak samen en maken inmiddels ook de mooiste (of coolste moet ik zeggen) video’s.

Wij zijn in totaal verschillende werelden groot gebracht, wat voor ons erg inspirerend werkt. Voor Business Film School vonden wij elkaar in de gelijkenis van het proces dat je doorloopt om te komen tot een goede film of advies.

Wij geven dus training en advies aan voornamelijk consultants, verandermanagers en young professionals die zelf (meer) eigen video content willen ontwikkelen voor het realiseren van bedrijfsdoelstellingen. Inmiddels hebben wij een breed netwerk aan ons verbonden van ervaren filmmakers, consultants, cameramensen, editors en designers.

Hoe ziet jullie dienstverlening er uit?

Wij geven trainingen, workshops en inspiratiesessies waarin wij zowel technische vaardigheden overdragen (basis camera- en edit- technieken) als ook de vaardigheden om te komen tot een strak en inspirerend verhaal; de zogenaamde piramidale opbouw en daarbij dan dus ook vertaald naar beeld. In feite combineren wij letterlijk het vak van film maken met dat van consultancy.

Onze trainingen, workshops en inspiratiesessies zijn altijd maatwerk. Waar mogelijk geven wij deze vorm aan de hand van een urgente organisatievraag. Wij merken dat het goed werkt om met elkaar te werken aan een vraag middels de ontwikkeling van een video. Het dwingt je om heel concreet te worden over wat je met elkaar wilt en tegelijkertijd geeft het enorm veel energie om met elkaar in korte tijd een mooi product op te leveren.

Welke organisatievragen lenen zich voor deze aanpak?

Voor ieder resultaat en in ieder veranderproces kan videocommunicatie relevant zijn. Om een paar concrete voorbeelden te geven:

• De ontwikkeling van een corporate story;
  • Analyse van een organisatiecultuur; een beeld te laten zien van de huidige cultuur / bestaande gedragspatronen en waarom deze wel of niet effectief zijn;
  • In kaart brengen van knelpunten en best practices in operationele processen;
  • Een effectievere vormgeving van overlegmomenten, dag- en weekstarts;
  • Ontwikkeling van authentieke video’s voor werving & selectie.

Wat is jullie ambitie met Business Film School?

Wij willen de opleider zijn voor consultants en andere professionals die in de toekomst (meer) eigen videocontent willen ontwikkelen voor de realisatie van bedrijfsdoelstellingen. Gezien wij in de zomer van 2016 zijn gestart, hebben wij voor komend jaar de uitdaging om onze dienstverlening nog breder onder de aandacht te brengen en met onze klanten de dienstverlening van Business Film School verder te ontwikkelen.

Naast Business Film School werken Van der Heide en Bilski ook samen aan een documentaire over de politionele acties op Bali in de periode van juni t/m december 1946 en andere producties.